សូមអភ័យទោស! ទំព័រនេះកំពុងសាកល្បង សូមអភ័យទោស! ទំព័រនេះកំពុងសាកល្បង: ប្រវត្តិអំពីទ្រខ្សែ២

2011-08-02

ប្រវត្តិអំពីទ្រខ្សែ២



ប្រវត្តិ​អំពី​ទ្រ​ខ្សែ​២


ឧបករណ៍​ទ្រ​ខ្សែ​២​នៅ​ក្នុង​កម្ពុជា​មាន ៖ ទ្រអ៊ូ (វង់ភ្លេង​មហោរី) ទ្រអ៊ូ​ចំហៀង (វង់ភ្លេង​បាសាក់) ទ្រ​ធំ ទ្រសោ​ធំ ទ្រសោ​តូច ទ្រឆេ​អ៊ូ ទ្រឆេ​សោ 
ទ្រ​ទាំង​អស់​នេះ​មាន​ខ្សែ​សំនៀង​២ ខ្សែ​តូច​ឈ្មោះ​ខ្សែ​ឯក ខ្សែ​ធំ​ឈ្មោះ​ខ្សែ​គ ។ មាន​ព្រលួត​២​សម្រាប់​រឹត​ខ្សែ​សំនៀង ។ មាន​ខ្សែ​ក​ដូច​គ្នា​សម្រាប់​ចង​ខ្សែ​សំនៀង​ទាំង​២​ឱ្យ​កៀក​ទៅ​នឹង​ដង​ត្រង់​ក្រោម​ព្រលួត ​ដើម្បី​ងាយស្រួល​ក្នុង​ការ​ប្រើ​ម្រាមដៃ​ចុច​លើ​ខ្សែ ។ មាន​យ៉ង​ប្រហាក់​ប្រហែល​គ្នា​ដាក់​លើ​សន្ទះ​ដើម្បី​ទ្រ​ខ្សែ​សំនៀង​ឱ្យ​ផុត​ពី​គែម​បំពង់​សំនៀង ។ ពួក​ទ្រ​បែប​នេះ​ត្រូវ​ដាក់​ខ្សែ​ឆាក​ក្នុង​ចន្លោះ​ខ្សែ​សំនៀង​ទាំង​២​ មិន​ដាក់​ក្រៅ​ដូច​ឆាក​ទ្រខ្មែរ​ទេ  ខ្សែ​ឆាក​ធ្វើ​អំពី​សំណុំ​សរសៃ​សូត្រ សំណុំ​ជក់​ត្នោត​ សំណុំ​កន្ទុយ​សេះ ឬ​សំណុំ​សរសៃ​ធាង​ម្នាស់ កាលពី​សម័យ​មុន ប៉ុន្ដែ​បច្ចុប្បន្ន​នេះ គេ​យក​សំណុំ​សរសៃ​ជ័រ​នីឡុង​ឆ្មារៗ​មក​ប្រើ​ជំនួស​វិញ ។ គេ​យក​ជ័រ​ឈើ​ស្រល់​មក​រូត​ចុះ​ឡើង​លើ​ខ្សែ​ឆាក​ដើម្បី​ឱ្យ​ខ្សែ​ឆាក​ជាប់​ជិត​ស្អិត​ងាយ​នឹង​ទាញ​សំនៀង​ចេញ​ពី​ខ្សែ​ទាំង​ពីរ  ខ្សែ​សំនៀង​សម័យ​ដើម​ធ្វើ​អំពី​សរសៃ​សូត្រ​វេញ​ចូល​គ្នា បច្ចុប្បន្ន​នេះ គេ​ប្រើ​ខ្សែ​លោហធាតុ​ជំនួស​វិញ ។ ដង និង​ព្រលួត​ច្រើន​តែ​យក​ឈើ​រឹង​មក​ធ្វើ​ ដូចជា ឈើ​នាងនួន ឈើខ្មៅ ឈើ​គ្រញូង ។ល។ ចំណែក​ឯ​បំពង់​សំនៀង​គេ​យក 
  • ចំពោះ​ទ្រអ៊ូ​មហោរី គេ​យក​ត្រឡោក​ដូងធំ​ៗ មាន​រាង​ដូច​ក្បាល​ដំរី​មក​ធ្វើ យក​ស្បែក​ពស់​មក​ពាស​ធ្វើ​ជា​សន្ទះ 
  • ចំពោះ​ទ្រអ៊ូ​ចំហៀង គេ​យក​ត្រឡោក​ដូង​ធម្មតា​មក​កាត់​យក​ពាក់​កណ្ដាល​មក​ធ្វើ យក​ឈើ​ស្រាល​ធ្វើ​សន្ទះ 
  • ចំពោះ​ទ្រ​ធំ កាលពី​សម័យ​ដើម គេ​យក​ប៉ោត​ប្រេងកាត​ជ្រុង​ធុន​ធំ​មក​ធ្វើ បច្ចុប្បន្ន​គេ​យក​ឈើ​ល្អ​មក​ក្រឡឹង​លុង​ធ្វើ​ជា​បំពង់​សំនៀង 
  • ចំពោះ​ទ្រសោ​ធំ គេ​យក​ស្នូក​អណ្ដើក ឬ​បំពង់​ឫស្សី​ធុន​ធំ​ល្មម​មក​ធ្វើ បច្ចុប្បន្ន​ធ្វើ​អំពី​បំពង់​ឈើ 
  • ចំពោះ​ទ្រសោ​តូច ទ្រឆេ​អ៊ូ ទ្រឆេ​សោ គេ​យក​បំពង់​ឫស្សី​តូច​ល្មម​មក​ធ្វើ ឥឡូវនេះ​គេ​ក្រឡឹង​លុង​ឈើ​ល្អ​ៗ​ ដូចជា ឈើ​នាងនួន ឈើ​បេង ឈើខ្មៅ ឈើ​គ្រញូង ឬ​ភ្លុក​ដំរី​ធ្វើ​ជា​បំពង់​ជំនួស​វិញ ។ ពួក​ទ្រ​នេះ​គេ​យក​ស្បែក​ពស់​មក​ពាស​ធ្វើ​ជា​សន្ទះ 
  • ចំពោះ​ទ្រ​មាន​ខ្សែ​២ ទាំង​អស់​នេះ​នៅ​ពេល​កូត​ម្ដងៗ គេ​ប្រើ​គល់​ម្រាមដៃ​សម្រាប់​ចុច​លើ​ខ្សែ​សំនៀង មិន​ប្រើ​ចុង​ម្រាមដៃ​ដូច​ការ​កូត​ទ្រ​របស់​ជនជាតិ​ចិន​ឡើយ 
មុខងារ​ សំខាន់​ៗ​របស់​ទ្រ​នីមួយ​ៗ 
ទ្រអ៊ូ
ទ្រនេះ​មាន​មុខ​ងារ​សំខាន់​ចូលរួម​ប្រគំ​ជាមួយ​នឹង​ឧបករណ៍​ដទៃ​ក្នុង​វង់​ភ្លេងការ​បុរាណ នា​ដើម​សតវត្ស​ទី​២០​នេះ និង​នៅ​ក្នុង​វង់ភ្លេង​មហោរី ។ ទ្រ​នេះ​មាន​ដំណើរ​សាច់​បទ​មិន​ដូច​ទ្រ​ដទៃ​ឡើយ គឺ​សម្រាប់​ជួយ​បន្ទរ ឬ​ផ្ដក់​ពី​មុខ ​ពី​ក្រោយ ឬ​ស៊ក​ត្រង់​កន្លែង​ចន្លោះៗ​សាច់​បទ​របស់​ឧបករណ៍​ដទៃ និង​សម្រាប់​ក្នុង​ពពួក​ឧបករណ៍​ខាត់​សាច់​បទ​ភ្លេង​ក្រោយ​ពួក​ឧបករណ៍​ដទៃ ធ្វើ​យ៉ាងណា​ឱ្យ​សំនៀង​របស់​ខ្លួន​មាន​សម្រស់​លេច​ធ្លោ​ផុត​ពី​គេឯង​ឡើង 
ទ្រ​នេះ​រឹត​ខ្សែ​សំនៀង​បាន​២​បែប  កាលណា​គេ​យក​វា​ទៅ​ប្រគំ​ក្នុង​វង់​ភ្លេងការ​បុរាណ គេ​ត្រូវ​រឹតខ្សែ​ស្មើ ឬ​ហៅ​រឹត​ចំហៀង​ក៏​បាន (មាន​ចន្លោះ​៤) ។ ប្រសិនបើ​គេ​យក​វា​ទៅ​ប្រគំ​ជាមួយ​ឧបករណ៍​ដទៃ​ក្នុង​វង់ភ្លេង​មហោរី គេ​ត្រូវ​រឹត​សោ ឬ​ហៅ​ម្យ៉ាង​ទៀត​ថា រឹត​ភាន់ (មាន​ចន្លោះ​៥) 
ទ្រអ៊ូ​ចំហៀង
ទ្រអ៊ូ​ចំហៀង​មាន​មុខងារ​សំខាន់​២​យ៉ាង គឺ​សំខាន់​ក្នុង​វង់ភ្លេង​ល្ខោន​បាសាក់ និង​សំខាន់​ម្យ៉ាង​ទៀត​ក្នុង​វង់ភ្លេង​ល្ខោន​យីកេ​បច្ចុប្បន្ន ។ នៅ​ក្នុង​វង់ភ្លេង​ទាំង​ពីរ​នេះ ទ្រអ៊ូ​ចំហៀង​មាន​តួនាទី​ផ្ដើម​ចេញ​បទ​នាំ​មុខ​ឧបករណ៍​ដទៃ​ក្នុង​ពេល​ប្រគំ​ម្ដងៗ ។ អ្នក​ចម្រៀង​ទាំងឡាយ និង​ឧបករណ៍​ផ្សេង​ទៀត ត្រូវ​រង់ចាំ​ការ​បើក​បទ​របស់​ទ្រអ៊ូ​ចំហៀង​នេះ​ជា​មុន​បន្ដិច​សិន​មុន​នឹង​ចូល​ចំណុច​ច្រៀង ឬ​ចំណុច​ចេញ​របស់​ខ្លួន ។ ទ្រ​នេះ​មាន​សំនៀង​តូច​ស្រាល​ជាង​ទ្រអ៊ូ​មហោរី​ពាស​ស្បែក ។ របៀប​រឹត​ខ្សែ​សំនៀង​មាន​តែ​១​បែប 
ទ្រ​ធំ
ទ្រ​ធំ​ជា​ប្រភេទ​ទ្រ​មួយ​បែប​ធុន​ធំ​ជាង​គេ​ក្នុង​ចំណោម​ទ្រ​នៅ​កម្ពុជា ។ នៅ​ក្នុង​រវាង​ឆ្នាំ​១៩៦០ មាន​នៅ​ក្នុង​រាជវាំង និង​ឆ្នាំ​១៩៦៤ មាន​នៅ​សាកលវិទ្យាល័យ​ភូមិន្ទ​វិចិត្រ​សិល្បៈ ផ្នែក​ភ្លេង​បុរាណ កាលនោះ​ពួក​យើងខ្ញុំ​នៅ​ជា​និស្សិត​នៅ​ឡើយ បាន​នាំ​គ្នា​បង្កើត​ទ្រ​ធំ​នេះ​ឡើង​ធ្វើ​អំពី​ឈើ​ខ្នុរ ដើម្បី​យក​ទៅ​ចូល​រួម​ប្រគំ​សាកល្បង​ក្នុង​វង់ភ្លេង​មហោរី​វង់​ធំ ។ ទ្រ​នេះ​មាន​រាងរៅ​ដូច​ជា​ទ្រសោ​ធំ​សុទ្ធសាធ តែ​រឹតខ្សែ​ដូច​ទ្រអ៊ូ​មហោរី​ទៅ​វិញ ។ ទ្រ​នេះ​មាន​ដំណើរ​សាច់​បទ​អន្លាយៗ​មួយៗ​ចំៗ​មិន​បំភ្លៃ​ទេ 
ទ្រសោ​តូច
ទ្រសោ​តូច​មាន​មុខងារ​សំខាន់​ ដូចជា ប្រើ​ប្រាស់​នៅ​ក្នុង​វង់ភ្លេង​មហោរី វង់ភ្លេង​អាយ៉ៃ វង់​ភ្លេងការ​សម័យ​ទំនើប មាន​ក្រុម​ល្ខោន​យីកេ​ខ្លះ​មិន​ប្រើ​ទ្រអ៊ូ​ចំហៀង​ទេ គេ​ប្រើ​ទ្រសោ​តូច​ជំនួស​វិញ ។ ឥឡូវ​នេះ ប្រជាពលរដ្ឋ​បាន​យក​វា​ទៅ​ប្រើ​ប្រាស់​ជាមួយ​វង់​ស្គរ​ឆៃយ៉ាំ​ជា​បណ្ដើរ​ហើយ​នៅ​ក្នុង​វង់ភ្លេង ជួន​របាំ​ប្រពៃណី​ខ្លះ​ក៏​បាន​យក​ទ្រសោ​តូច​នេះ​ទៅ​ប្រើ​ប្រាស់​ដែរ ។ សព្វថ្ងៃ​ទ្រសោ​តូច​មាន​ប្រជាប្រិយ​ភាព​ក្នុង​ចំណោម​ប្រជាពលរដ្ឋ​ខ្លាំង​ណាស់​ជាង​ទ្រ​ដទៃ​ទៀត ។ នៅ​ក្នុង​វង់ភ្លេង​អាយ៉ៃ និង​នៅ​ក្នុង​វង់​ភ្លេងការ​សម័យ​ទំនើប ទ្រសោ​តូច​មាន​មុខងារ​ផ្ដើម​ចេញ​បទ​មុន​គេ​បង្អស់ ។ ឧបករណ៍​នេះ​មាន​រូបរាង​តូច ប៉ុន្ដែ​មាន​សំនៀង​ខ្លាំង​មាន​ដំណើរ​សាច់​បទ​ញឹក​ចង្អៀត​ជាង​ទ្រ​ដទៃ 
ខ្សែ​សំនៀង​រឹត​បាន​២​យ៉ាង  កាលណា​គេ​យក​វា​ទៅ​ប្រើប្រាស់​ក្នុង​វង់​ភ្លេង​មហោរី គេ​ត្រូវ​រឹតខ្សែ​សំនៀង​រឹត​សោ ។ កាលណា​គេ​យក​វា​ទៅ​ប្រើប្រាស់​ក្នុង​វង់​ភ្លេងការ​សម័យ​ទំនើប គេ​ត្រូវ​រឹតខ្សែ​សំនៀង​រឹត​ស្មើ 
ទ្រឆេ​អ៊ូ
ទ្រ​នេះ​មាន​ទំហំ​តូច​ជាង​ទ្រសោ​តូច ប៉ុន្ដែ ធំ​ជាង​ទ្រឆេ​សោ ។ ទ្រឆេ​អ៊ូ​ប្រើប្រាស់​បាន​តែ​ក្នុង​វង់ភ្លេង​មហោរី​ប៉ុណ្ណោះ ។ ទ្រ​នេះ​មាន​ដំណើរ​សាច់​បទ​ដូច​ទ្រអ៊ូ​សុទ្ធសាធ និង​រឹត​ខ្សែ​សំនៀង​ក៏​ដូច​គ្នា​ដែរ ។ ឥឡូវនេះ​ស្ទើរតែ​បាត់​បង់​វត្ដមាន​ពី​ក្នុង​សង្គម​កម្ពុជា​ទៅ​ហើយ 
ទ្រឆេ​សោ
ទ្រឆេ​សោ​មាន​ទំហំ​តូច​ជាង​គេ​បំផុត ហើយ​ក៏​ឮ​ខ្លាំង​ជាង​គេ​ដែរ ។ ទ្រ​នេះ​ប្រើ​ប្រាស់​នៅ​ក្នុង​វង់ភ្លេង​មហោរី និង​នៅ​ក្នុង​វង់ភ្លេង​ល្ខោន​បាសាក់ ។ នៅ​ពេល​ល្ខោន​បាសាក់​ទើបតែ​មក​ដល់​ភ្នំពេញ​រវាង​ឆ្នាំ​១៩៣០ ទ្រឆេ​សោ​មាន​មុខងារ​សំខាន់​ក្នុង​ការ​ផ្ដើម​ចេញ​បទ​មុនគេ ប៉ុន្ដែ​មក​ដល់​បច្ចុប្បន្ន​បែរ​ជា​ទ្រអ៊ូ​ចំហៀង​ជា​អ្នក​ផ្ដើម​បទ​វិញ ។ ទ្រឆេ​សោ​នេះ មិន​មែន​មាន​កំណើត​ដំណាល​គ្នា​នឹង​កំណើត​ល្ខោន​បាសាក់ (ល្ខោន​ទ្រើង​ឃ្លោក) មក​ដល់​កម្ពុជា​នោះ​ទេ ប៉ុន្ដែ​វា​មាន​កំណើត​ដ៏​យូរ​លង់​ណាស់​មក​ហើយ​ក្នុង​វង់ភ្លេង​មហោរី​របស់​យើង ។ សម្រាប់​បម្រើ​ការ​ទាំង​២​វង់​នេះ ទ្រឆេ​សោ​ត្រូវ​រឹតខ្សែ​សំនៀង រឹត​សោ 
នៅ​កម្ពុជា​យើង​មាន​វង់​ភ្លេង​ចិន​ប្រគំ​ក្នុង​ពិធី​ហែអ្នកតា ឬ​ថ្ងៃ​ចូល​ឆ្នាំ​ប្រពៃណី​ចិន​ជា​រៀង​រាល់​ឆ្នាំ​នៅ​ក្រុង​ភ្នំពេញ ក្នុង​វង់ភ្លេង​នោះ មាន​ទ្រឆេ​មួយ​មាន​សំនៀង​ខ្លាំង​ដូច​ទ្រឆេ​សោ​កម្ពុជា​ដែរ ។ នៅ​ក្នុង​វង់ភ្លេង​កំដរ​ល្ខោន​ហ៊ី​ចិន ដែល​ធ្លាប់​សំដែង​នៅ​ក្នុង​កម្ពុជា គេ​ឃើញ​មាន​ទ្រ​ឆេ​មាន​តួនាទី​សំខាន់​ខ្លាំង​ណាស់ ដូច​ទ្រឆេ​សោ​ក្នុង​វង់ភ្លេង​ល្ខោន​បាសាក់​ដែរ 
ខ្ញុំ​បាន​ឃើញ​ផ្ទាល់ 
1.     នៅ​ឆ្នាំ​១៩៦៥ ខ្ញុំ​បាន​ឃើញ​ទ្រសោ​តូច​ប្រគំ​នៅ​ក្នុង​វង់ភ្លេង​បុរាណ​កូរ៉េ នាទី​ក្រុង​ព្យុងយ៉ាង​ ប្រទេស​កូរ៉េ​ខាងជើង 
2.     នៅ​ឆ្នាំ​១៩៦៥ ខ្ញុំ​បាន​ឃើញ​បែប​ទ្រសោ​ធំ បែប​ទ្រសោ​តូច និង​បែប​ទ្រឆេ មាន​ជាង​៤០​ធុន​នៅ​ក្នុង​សារមន្ទីរ​ភ្លេង​នាទី​ក្រុង​ប៉េកាំង ប្រទេស​ចិន 
3.     នៅ​ឆ្នាំ​១៩៦៧ ខ្ញុំ​បាន​ឃើញ​បែប​ទ្រសោ​តូច​កំពុង​ប្រគំ​ក្នុង​វង់ភ្លេង​មួយ​នៅ​ក្នុង​សាលា​របាំ​មួយ​ខាងលិច​ទីក្រុង​តូក្យូ ប្រទេស​ជប៉ុន 
4.     នៅ​ឆ្នាំ​១៩៨៣ ខ្ញុំ​បាន​ឃើញ​បែប​ទ្រសោ​តូច​កំពុង​ប្រគំ​នៅ​ក្នុង​វង់ភ្លេង​មួយ​ក្នុង​សាលា​សិល្បៈ​នាទី​ក្រុង​ហ្ស៊កហ្ស៊ី អតីត​សហភាព​សូវៀត 
5.     នៅ​ឆ្នាំ​១៩៨៥ ខ្ញុំ​បាន​ឃើញ​បែប​ទ្រសោ​តូច បែប​ទ្រអ៊ូ​ចំហៀង បែប​ទ្រឆេ នៅ​សាលា​តូរ្យតន្ដ្រី​នាទី​ក្រុង​អូឡុងបាទ័រ ប្រទេស​ម៉ុងហ្គោលី 
6.     នៅ​ឆ្នាំ​១៩៨៥ ខ្ញុំ​បាន​ឃើញ​ទ្រឆេ​កំពុង​ប្រគំ​ក្នុង​វង់ភ្លេង​មួយ​នៅ​ទីក្រុង​វៀងច័ន្ទ ប្រទេស​ឡាវ 
7.     នៅ​ឆ្នាំ​១៩៨៥ ខ្ញុំ​បាន​ឃើញ​ទ្រឆេ​កំពុង​ប្រគំ​ជាមួយ​ឧបករណ៍​ដទៃ​ទៀត​នៅ​ក្នុង​វង់ភ្លេង​មួយ​នៅ​ទីក្រុង​ហាណូយ ប្រទេស​វៀតណាម 
8.     នៅ​ឆ្នាំ​១៩៩០ នៅ​ទីក្រុង​អូហ្សាការ ប្រទេស​ជប៉ុន ខ្ញុំ​បាន​ឃើញ​គេ​ប្រើ​ទ្រសោ​តូច កំពុង​ប្រគំ​ក្នុង​វង់ភ្លេង​មួយ 
9.     នៅ​ឆ្នាំ​១៩៩២ ខ្ញុំ​បាន​ឃើញ​ទ្រ​ច្រើន​បែប​កំពុង​ប្រគំ​ជាមួយ​ឧបករណ៍​ដទៃ​នៅ​ក្នុង​វង់​មួយ​នាទី​ក្រុង​កូឡាឡាំពួរ ប្រទេស​ម៉ាឡេស៊ី 
បែប​ទ្រ​ខ្សែ​២​ដែល​មាន​សណ្ឋាន​រាងរៅ​ប្រហាក់​ប្រហែល​គ្នា ឬ​ដូច​គ្នា​សុទ្ធសាធ​នៅ​តាម​ប្រទេស​នានា​ខាងលើ​នេះ ពិតជា​មាន​ទំនាក់​ទំនង​តាម​ចរន្ដ​ណា​មួយ ពី​ប្រទេស​មួយ​ទៅ​ប្រទេស​មួយ​ជា​មិន​ខាន ។ ប៉ុន្ដែ​តាម​ប្រសាសន៍​តន្ដ្រីករ​បុរាណៗ​ភាគ​ច្រើន​ថា ទ្រ​ប្រភេទ​នេះ​មាន​កំណើត​នៅ​ប្រទេស​ចិន ហើយ​បាន​ខ្មែរ​ធ្វើ​ត្រាប់​តាម​តាំងពី​យូរលង់​ណាស់​មក​ហើយ ខ្ញុំ​ក៏​មាន​ការ​សន្និដ្ឋាន​បែប​នេះ​ដែរ ពីព្រោះ​ប្រទេស​ចិន​ជា​ប្រទេស​មាន​ស្ដុកស្ដម្ភ​ខ្លាំង​ខាង​វិស័យ​វប្បធម៌ ហើយ​ជា​ប្រទេស​ដែល​ធ្លាប់​មាន​ទំនាក់​ទំនង​យ៉ាង​ជិតស្និទ្ធ​ជាមួយ​នឹង​ប្រទេស​កម្ពុជា​តាំងពី​យូរ​ណាស់​មក​ហើយ ម្យ៉ាង​ទៀត​ពាក្យ​ថា «សោ» ដែល​ខ្មែរ​យើង​ប្រើ​សព្វថ្ងៃ​ដូច​គ្នា​សុទ្ធសាធ​នឹង​ពាក្យ​ដើម​របស់​ចិន​ថា SO (មាន​ន័យ​ថា ទ្រ) ខ្មែរ​ហៅ​ថា «ទ្រសោ» គឺ​បែប​ទ្រ​ចិន​នេះ​ឯង 
ស្រាវជ្រាវ​ចងក្រង​ដោយ​លោក ហ៊ុន សារិន សាស្រ្តាចារ្យ​សិល្បៈតន្រ្តី
សារព័ត៌មាន​កោះសន្តិភាព ថ្ងៃទី​១១ ខែ​មិថុនា ឆ្នាំ​២០១០

No comments:

Post a Comment

 
© ទំព័រនេះបានរក្សាសិទ្ធិដោយ ទំព័រខ្មែរចម្រុះ
ទំនាក់ទំនង៖ khmerck@gmail.com khmerck@live.com